STEFAN ZWEIG'İN HAYATI | ESRARENGİZ ÖLÜMÜ | NEDEN İNTİHAR ETTİ?

Herkese yeniden merhaba, uzun süredir yazmayı planladığım bir seriye başlıyorum. Sevdiğimiz, okuduğumuz hatta bazı romanlarını resmen yalayıp yuttuğumuz insanların hayatları hakkında pek bir bilgimiz yok. O yüzden ben de onları hakkında biraz bilgi sahibi olalım diye böyle bir yayın yazmaya karar verdim :) İlk konuğum STEFAN ZWEIG...


"Zamanın çoktan sildiği bir hata için cezalandırılabilir miydi insan?"

YAŞAMI

Stefan Zweig, 28 Kasım 1881 tarihinde Viyana’da dünyaya gelmiştir.  Yahudi kökenlidir. Ailesi eğitimine çok önem vermiştir. Babası varlıklı bir sanayicidir. Zaten varlıklı bir aileden geldiği için maddi problemler yaşamamış ve iyi yetiştirilmiştir. Küçük yaşlardan itibaren edebiyat ve kültür alanında eğitime başlamıştır. Ayrıca İngilizce, Fransızca, Latince ve Yunanca bilmektedir.
Daha lisedeyken yazmaya başlamıştır. Özellikle şiirlerle… Üniversitedeyken felsefe eğitimi almıştır. Yazmaya olan aşkı ve yeteneği sayesinde daha 23 yaşındayken doktorasını tamamlamıştır.
I.Dünya Savaşı sırasında memurdur. Gönüllü olarak Viyana’da “Savaş Arşivi”nde memur olarak çalışmıştır. Burada savaş karşıtı kişiliğiyle ön plana çıkmıştır. Savaş sonrasında Slazburg’da yaşamaya başlamıştır. 1920 yılında, Frederike Von Winternit ile hayatını birleştirmiştir. Slazburg’da önemli şair ve yazarlarla arkadaşlık kurmuştur.
1927’de Almanya’nın Münih şehrinde “Duygu Karmaşası”, “Yıldızın Parladığı Anlar” ve “Tarihsel Baş Minyatür” adlı kitapları yayımlandı, yine 1927’nin 20 Şubat tarihinde “Rilke’ye Veda” başlıklı konuşmasını yaptı. 1928’de Leo Tolstoy’un 100. Doğum Yıldönümü Kutlamaları’na katılmak üzere, Sovyetler Birliği’ne gitti.
 Naziler 1933 yılında bazı kitapları yakmaya başlamıştır… Yakılan kitaplar arasında Stefan Zweig’in kitapları da vardır… Çünkü Yahudi kökenlidir. Nazilerin o dönemde özellikle Yahudiler üzerine olan baskısı bu Zweig’i bu şekilde etkilemiştir. 1934’te Zweig ülkeyi terketmiş ve İngiltereye gitmiştir. Burada Londra’ya yerleşmiştir. 1939 yılında “Kalbin Sabırsızlığı” adlı romanını yayımlayan Zweig, ilk evliliğini sonlandırmıştır. Daha sonra başka bir evlilik yapan Zweig, İngiliz vatandaşlığına geçmiştir. İngilterede bir süre yaşayan Zweig, daha sonra Brezilyaya yerleşmiştir. Burada çeşitli eserler kaleme almıştır.



ESERLERİ

  • Yürek Çöküntüsü
  • Dünün Dünyası
  • Bir Kadının Yirmi Dört Saati
  • Yarının Tarihi
  • Kendileri İle Savaşanlar
  • Üç Büyük Usta
  • Kendi Hayatının Şiirini Yazanlar
  • Lyon'da Düğün
  • Yıldızının Parladığı Anlar
  • Karışık Duygular
  • Satranç
  • Günlükler
  • Değişim Rüzgarı
  • Köleliğe Karşı Özgür Düşünce
  • Fouche, Bir Politikacının Portresi
  • Tehlikeli Merhamet
  • Amok Koşucusu
  • Balzac, Bir Yaşam Öyküsü
  • Magellan
  • Freud ve Öğretisi
  • Yakıcı Sır
  • Ruh Yoluyla Tedavi

ÖLÜMÜ

İnsanlığın, faşizm karşısında aşağılanmasını, erdemlerin yok edilmesini, gitgide çoğalan nefreti, kini kabul edemedi. Zaten savaş karşıtıydı..
Karısı ile birlikte 22 Şubat 1942 tarihinde aşırı derecede uyku ilacı alarak intihar etmiştir. Yani doz aşımı sonucu hayatını kaybetmiştir. Stefan Zweig, ölmeden önce yazdığı mektupta intihar nedeni olarak Hitlerin oluşturduğu olayların ve faşist düzenin kalıcı olacağına inanmış ve bu inançtan dolayı büyük bir umutsuzluk hissettiğini dile getirmiştir.  Kendi dünyasının asla bir daha varolmayacağı düşünmüştür.
İşte Stefan Zweig’ın intihar mektubu:


Özgür iradem ve açık bir bilinçle bu yaşamdan ayrılırken, son bir sorumluluk yerine getirilmeyi bekliyor: Bana ve işimi yapmama huzurlu bir ortam sunan harika ülke Brezilya’ya içten teşekkürlerimi sunmak. Her yeni günle bu ülkeyi daha çok sevmeyi öğrendim, ruhsal anavatanım Avrupa kendi kendini yok ettikten ve ana dilimin dünyası yok olduktan sonra, dünyanın hiçbir yerinde hayatımı bu kadar severek yeniden kuramazdım. Ama altmışıncı yaştan sonra tam anlamıyla yeniden başlamak çok özel bir güç gerektiriyor. Ve benim gücüm yıllar süren vatansız yolculuklardan sonra iyice tükendi. Bu nedenle hayatımı doğru zamanda ve doğru bir şekilde sonlandırmamın iyi olacağına inanıyorum. Ki hayatım boyunca tinsel uğraşım en büyük haz kaynağım ve kişisel özgürlüğüm en yüce değerim oldu. Bütün dostlarımı selamlarım! Hepsine uzun geceden sonra gelen tanın kızıllığını görmek nasip olsun! Ben, her zamanki sabırsızlığımla önden gidiyorum.”



Okududuğunuz için teşekkür ederim. Hepinize sevgiler...

Yorumlar

  1. Geçenlerde okuduğum kitabın yorumunu yaparken hayatına da bir göz atmıştım. Umutsuzluğa sürüklenip intihar etmesi beni üzmüştü. Hayatını sonlandırmadan önce yazdığı son kitabı Satranç'ı okurken de yaşamın sonuna dair izler var gibi gelmişti bana. Güzel bir çalışma olmuş sizinki. Emeğinize sağlık.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim, kesinlikle satranç öyle hissettiriyor :)

      Sil
  2. Santranç kitabını okumuştum hatta bloğumda yazısı var :) bende merak ediyordum hayatını senin vesilen ile öğrendim :) ölümü ilginç geldi böle öldüğünü bilmiyordum :) Bu arada bu serin çok güzel bence içeriğin çok güzel başarıların devamını dilerim :)

    YanıtlaSil
  3. Stefan Zweig'ın birkaç eserini okudum. Tarzına hayran oldum. Eşiyle intihar ettiğini biliyordum. Hiç kınamadım. Bazı insanlar sıra dışıdır. Zaten sebep insani duygularının ne kadar güçlü olduğunu gösteriyor. Mektubu yeni okudum. Bilgiler için çok teşekkürler. Sevgilerimle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de öyle... O dönemde eğer intiharı tercih etmeseydi belki de Hitler tarafından vahşice öldürülecekti. Neler hissettiğini bilemeyiz, kınamamalıyız... Sevgiler ablacım :)

      Sil
  4. Gerçekten üzücü bir hayatı var Zweig'in ve eserleri kesinlikle okunmalı. Çok güzel bir seriye başlamışsın bu arada. Bekliyoruz devamını. :)

    YanıtlaSil
  5. Yazım dilini seviyorum Zweig'in. Okumam gereken kitapları var... Ölüme çok bilinçli gitmiş... Geriye bıraktığı notu gayet net... Kalemine sağlık... Sevgiler...

    YanıtlaSil
  6. Böyle seriler benim de çok hoşuma gider 😀 Daha çokça bloğuna uğrayacağız demek ki 😉

    YanıtlaSil
  7. Stefan Zweig.... Ne yazar ama :)

    YanıtlaSil
  8. Yaz boyu Zweig'in çoğu kitabını okuma gibi bir hedefim var ve bu sırada hayatına da göz atma fırsatım olmuştu. Gerçekten üzücü bir hayat ama geride böyle güzel kitaplar bıraktığı için de mutluyum.
    Yazı çok akıcı ve güzel olmuş, ayrıca serinin diğer yazılarını da bekliyorum :)

    YanıtlaSil
  9. Merhabalar,


    Avusturyalı roman, tiyatro, biyografi yazarı Stefan Zweig'i ilk olarak ''Satranç'' kitabıyla tanımıştım. ‘’Olağanüstü Bir Gece’’ adlı romanını da dün itibariyle bitirdim. ”Olağanüstü Bir Gece”, seçkin bir burjuva olarak rahat ve tasasız varoluşunu sürdürürken giderek duyarsızlaşan bir adamın hayatındaki dönüştürücü deneyimini anlatmaktadır. Romanda beni en çok etkileyen cümle şu iki cümle olmuştu:


    -Kendisini bulmuş olan insan dünyada hiçbir şeyi kaybetmeyecektir. Kendi içindeki insanı kavramış olan insan ise bütün insanlığı anlayacaktır.

    -Ne var ki bu satırları zaten sadece kendim için yazacaktım ve kendime bile tam açıklayamadığım bir şeyleri başkaları için anlaşılır kılmak gibi bir niyetim hiç yoktu.


    ‘’Olağanüstü Bir Gece’’ adlı romandan altını çizdiğim, en sevdiğim yirmi alıntıyı okumanız için sizinle de paylaşmak isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/olaganustu-bir-gece-romanindan-muhtesem-20-alinti/

    Umuyorum ilgiyle okursunuz,
    edebiyatla ve sağlıkla kalın.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Film İncelemesi | Altıncı His (The Sixth Sence)

VİCTOR HUGO | BİR İDAM MAHKUMUNUN SON GÜNÜ